Je weet nooit van tevoren wanneer je organisatie in stormachtig weer terecht komt. Of het nu komt door oorzaken binnen of volledig buiten je macht, inspirerend leiderschap is belangrijker dan ooit in onzekere tijden.
Veel mensen voelen zich onzeker en overweldigd door de huidige coronacrisis.Het is als leider van cruciaal belang om je werknemers geïnspireerd en gemotiveerd te houden. Heldere communicatie en het tonen van waardering zijn daarin enorm belangrijk.
Afstand nemen van negativiteit en mensen naar een positieve mindset leiden, is wat inspirerende leiders onderscheidt. Rekruteringsspecialist Robert Walters geeft een aantal tips.
Van paniek naar passie
Het is niet moeilijk te begrijpen waarom veel mensen onrustig worden in een crisis. Als leider kan het een uitdaging zijn om tot mensen door te dringen wanneer er zoveel onzekerheid in de lucht hangt.
Desondanks kun je kritieke momenten in je voordeel omzetten, door de ernst en het gewicht van de situatie kunnen om te zetten in een inspirerende oproep tot actie. Veel mensen staan in dit soort situaties op scherp – maak gebruik van deze energie om vooruit te komen als organisatie.
Geen woorden, maar daden
Veel van de retoriek van leiders in crisistijd zal mensen bekend voorkomen. Alleen woorden zullen daarom niet het effect hebben waar je op hoopt. Ook al zijn je woorden krachtig en klopt alles wat je zegt, inspireren doe je vooral door actie te ondernemen en het goede voorbeeld te geven.
Het is dus essentieel dat je als leider meer doet dan alleen praten. Bedenk nieuwe initiatieven en help waar mogelijk mee om ze in de praktijk te brengen. Dit helpt om je woorden om te zetten in tastbare resultaten op de (virtuele) werkvloer.
Beloon ook de creatieve oplossingen en initiatieven waar je werknemers zelf mee komen. Zo houd je je werknemers gemotiveerd en zorg je dat ze meer doen dan alleen datgene wat expliciet van ze gevraagd wordt.
Toon empathie
Er bestaat geen twijfel dat wanneer moeilijke tijden aanbreken, elke medewerker op de proef wordt gesteld en onder aanzienlijk meer druk komt te staan. De extra inspanning en focus die nodig zijn binnen een bedrijf in crisistijd kan voor veel mensen zwaar zijn.
Het is daarom cruciaal om de juiste balans te vinden tussen duidelijk communiceren, dat betekent bijvoorbeeld dat je er geen doekjes om windt als je slecht nieuws brengt, en tegelijkertijd empathie tonen. Laat je medewerkers zien dat je de ernst van de situatie niet onderschat, maar laat hen tegelijkertijd weten dat ze sterk genoeg zijn om er doorheen te komen.
Harmonie in je team
Als er iets misgaat, zoeken mensen van nature iets of iemand om de schuld te geven. Een vijandige sfeer op de werkvloer kan ongelooflijk schadelijk zijn voor je organisatie: werknemers werken niet langer samen aan een gemeenschappelijk doel, maar komen tegenover elkaar te staan.
Heldere communicatie is daarom cruciaal: zelfs al heb je nog niet alle antwoorden of heb je slecht nieuws, het is altijd beter om dit te communiceren dan om je werknemers in onzekerheid te laten.
Gebrek aan communicatie is vaak de aanleiding voor geruchten en mogelijk ook conflicten. Breng je werknemers bij elkaar en herinner hen eraan dat eenheid de beste manier is om problemen het hoofd te bieden.